Овербукинг (Overbooking)

Share this post on:

Статистиката показва, че вероятността вашата резервация да е овербукната е 1-2%. Тоест, една-две на всеки 100 резервации е засегната от овербукинг за поне една нощувка. Вероятността е малка, но все пак я има.

От миналата година се каня да напиша публикация по темата и все отлагам. Сега в разгара на сезона започнаха да се случват тези неща и искам да обясня защо и как могат да се предотвратят.

Овербукинг е когато хотелът обявява повече свободни стаи отколкото има в действителност. За по-рядко пътуващите сигурно звучи странно, но овербукингът е практика, която се прилага по целия свят във всички видове хотели и вериги. Е, вероятно в 7- звездните не, но работата ми е такава, че поне за 5-звездните съм уверен 😊 Правят го включително и най-добрите хотели в България. Всъщност, правят го не само хотели, а и самолети, лодки, влакове…

Защо? Защото статистиката (опитът) показва, че определен процент от резервациите се отказват от гостите в последния момент. И ако това се случи в натоварен период, когато хотелът е пълен на 100%, всяка отказана резервация е пряка загуба, защото е много вероятно тази стая да е можело да бъде заета от други хора. Преценката с колко процента да се овербуква не е просто нещо. Изисква се постоянно обмисляне. Във всеки топ сезон овербукингът е кошмарна тема за хотелите, и те се разкъсват между важните неща:

– Искат максимални приходи и по възможност 100% заети стаи.

– Искат да нямат нито един гост, който да е дошъл вповече и да се чудят в кой хотел да го пратят или просто да го върнат.

– Искат да са сигурни в резервациите и да вземат невъзвращаем депозит от гостите, но така пък губят конкуренция с другите хотели, които са готови да рискуват с това.

Колкото и да не ви харесва, бизнесът е такъв и ако заработите в него, ще разберете хората от бранша.

Това е тиха, но силна буря, за която ние гостите в повечето случаи дори и не разбираме…. докато не ни се случи.

Виждал съм как хора не са допускани до полетите, които са платили, защото вече няма място в самолета. Също така хора с билети в ръце, които остават на пристанището по същата причина. В различни краища на света ми се е случвало да видя овербукнати хотели. И на мен ми се е случвало – на Малдивите два пъти 😊

Защо в малките хотелчета на Малдивите това е по-осезаем проблем?

Защото са малки 😊 Едно хотелче със 6 стаи например, като реши да овербукне дори и една стая, това вече е 17% овербукинг, докато в големите хотели овербукингът обикновено е 5-7 процента.

Нека не се сърдим само на хотелиерите за този овврбукинг. Мисля, че ние гостите сме даже по-голямата причина за това. Колко от вас са буквали 3-4 хотелчета едновременно и са си оставяли избора за последния момент, в който могат да откажат излишните резервации? Много нали? И аз съм го правил дълго време. А какво мислите става с незаетите стаи, които сте отказали два дни преди датата? Остават празни или се заемат от овербукинга.

Какво се случва при овербукинг, специално за Малдивите?

Не е сложно – настаняват гостите за които няма стая в друго хотелче. Все още не са стигнали толкова висок овербукинг, че да няма места никъде 😊

Това настаняване в друг хотел не е обезателно лошо нещо. В единия от моите случаи ме настаниха в доста по-добро хотелче от резервираното. Но дори и така да е, все пак не е желателно. В тази случаи гостите получават и някакви компенсации или подаръци – безплатна нощувка или екскурзия и др. Това е причината в крайна сметка отзивите, които се оставят да са положителни. Океанът и Малдивите лекуват всички подобни неволи.

Какво можете да направите, за да сте сигурни, че няма точно вашата резервация да се овербукне? Първо – не правете нищо и вярвайте позитивно, че ще сте в тези 99% резервации без проблем 😊. Второ – ако все пак искате да сте сигурни, потърсете директен контакт с хазяина и изискайте увереност, че вашата резервация ще е точно в стаята, която сте избрали. На такива обещания местните държат много.

Share this post on:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *